PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:

Ćwiczenia oddechowe:
Mają na celu wykształcenie i utrwalenie prawidłowego toru oddechowego, wydłużenie fazy wydechowej. 
Nieprawidłowy oddech wpływa niekorzystanie na wymowę, dlatego tak ważne jest wypracowanie prawidłowych nawyków oddechowych.

Przykładowe ćwiczenia:
Uwaga: Wykonujemy wdech nosem, wydech ustami!
*Wąchanie kwiatów,
*Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy),
*Dmuchanie baniek mydlanych,
*Dmuchanie na wiatraczek,
*Dmuchanie na płomień świecy tak aby nie zgasła, następnie zdmuchnięcie jej,
*Zdmuchiwanie piórek,
*Przenoszenie słomką skrawków papieru, kuleczek z waty, itd. do pojemniczka.

Ćwiczenia artykulacyjne:
Dzięki systematycznemu wykonywaniu tych ćwiczeń w formie zabawy, dzieci usprawniają aparat artykulacyjny, co jest niezbędne do stymulacji mowy. Ćwiczenia artykulacyjne należy wykonywać codziennie przed lustrem  ok. 10-15 min.

Ćwiczenia języka:
*wysuwanie języka daleko na brodę,
*oblizywanie warg ruchem okrężnym – usta szeroko otwarte,
*wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami),
*unoszenie języka wysoko w kierunku nosa,
*unoszenie języka naprzemiennie w stronę brody i nosa,
*unoszenie czubka języka do górnych i dolnych zębów, 
*dotykanie językiem poszczególnych zębów (po kolei), 
*wahadełko – kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem warg i zębów,
 *kląskanie językiem (naśladowanie stukotu końskich kopyt),
* oblizywanie językiem wewnętrznej i zewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym- usta szeroko otwarte, 
*przesuwanie czubka języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej,
*mlaskanie językiem,
 *wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi,
 *wyraźne wymawianie głosek [ a – l ] bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach czubek języka unosimy do wałka dziąsłowego,
*wymawianie sylab la la la ...lo lo lo ...le le le ..., poruszanie jedynie językiem – nie brodą ( usta szeroko otwarte ),
*wymawianie głoski [ t t t...] przez uderzanie końcem języka o podniebienie, podobnie z głoską [d],
 *naciskanie językiem na podniebienie ( usta otwarte ) – zwalnianie nacisku,
*przeciskanie języka między zębami,
*układanie języka w rulonik,
*układanie języka szerokiego i wąskiego na przemian,
*opieranie i lekkie wypychanie językiem dolnych zębów i wyprężanie go przy szeroko otwartych ustach,
wymawianie zbitek sylab: ka, ko, ke, ku, ky; ga, ge, go, gu, gy;
*ha, he, ho, hu, hy, itd.

                                                                                                        Opracowała neurologopeda mgr Katarzyna Przewożniak